Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Research Methodology in Asian and African Studies

Oggetto:

Research Methodology in Asian and African Studies

Oggetto:

Anno accademico 2022/2023

Codice dell'attività didattica
STU0480
Docenti
Esterino Adami (Titolare del corso)
Alessandra Consolaro (Titolare del corso)
Stefania Stafutti (Titolare del corso)
Francesco Grande (Titolare del corso)
Daniela Moro (Titolare del corso)
Corso di studi
laurea magistrale in Lingue e civiltà dell'Asia e dell'Africa
Anno
1° anno
Periodo didattico
Annuale
Tipologia
Altre attività
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
NN/00 - nessun settore scientifico
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

This is a postgraduate course with a substantial research component. It is designed as the first step leading students to write their final dissertation. Students will acquire:

  • a deeper understanding of their chosen area of Asian or African studies and the critical debates within it (KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING)
  • a conceptual and technical understanding that enables the evaluation of current research and methodologies, as well as the technical skills necessary to pursue primary research in their chosen area (APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING, MAKING JUDGEMENTS and COMMUNICATION SKILLS)
  • the ability to situate their own research within current and past methodological and interpretative developments in the field (LEARNING SKILLS)

Questo insegnamento pone un forte accento sulla ricerca e si presenta come il primo passo verso l'elaborazione della tesi magistrale.

  • CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE:
    Il corso mira a fornire agli/lle studenti una conoscenza più approfondita dell'area di studi asiatici o africani da loro prescelta e del dibattito critico presente in quel campo di studi
  • CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE, AUTONOMIA DI GIUDIZIO e ABILITÀ COMUNICATIVE: Il corso mira a fornire agli/le studenti una conoscenza concettuale e tecnica che li pone in grado di valutare la ricerca e le metodologie in uso, come anche le competenze tecniche necessarie per compiere una ricerca primaria nell'area di studio prescelta
  • CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO: Attraverso questo corso gli/le studenti svilupperanno l'abilità di situare la propria ricerca all'interno degli sviluppi metodologici e interpretativi passati e presenti nel campo prescelto.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

By the end of the course, the students should have acquired:

  • the skills necessary to locate, read, interpret and analyze the primary source material relevant to their area of interest;
  • the skills necessary critically to evaluate their own and others' work;
  • the ability to formulate a research proposal using the appropriate primary materials and to place this within its relevant academic context, to locate and assimilate relevant secondary source material and to discuss pertinent interpretative debates;
  • the ability to reach an independent judgement, based on their own research; and
  • a facility in communicating the results of their ideas, research and its conclusion in a written form as a work of historical scholarship.

 

Alla fine del corso gli/le studenti sapranno

  • identificare, leggere, interpretare e analizzare il materiale primario in lingua rilevante per la propria area di interesse
  • valutare criticamente il proprio lavoro e quello altrui
  • formulare una proposta di ricerca utilizzando materiali primary appropriati e situarla nel contesto accademico rilevante, identificare e assimilare fonti secondarie e discutere dibattiti interpretativi pertinenti
  • raggiungere un giudizio indipendente, fondato sulla propria ricerca
  • comunicare i risultati delle proprie idee, della ricerca e le proprie conclusioni in forma scritta attraverso un breve elaborato di ricerca sulle fonti

Oggetto:

Modalità di insegnamento

This online course is structured into 36 hours of academic teaching in a seminar setting. The course is divided into 5 modules, each having a different focus on the course content. Texts, materials and activities will be available on the Moodle platform.

Inserire qui il testo in italiano (massimo 4000 caratteri). Non eliminare l’indicazione “Italiano” tra le parentesi quadre; è necessaria per la creazione dell’etichetta di visualizzazione del testo in italiano. Una volta inseriti i testi eliminare queste indicazioni in modo che non risultino visibili agli studenti.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

In order to obtain a pass for this exam, students have to do all the activities related to the five sections of the course at least two weeks before the exam date.

Inserire qui il testo in italiano (massimo 4000 caratteri). Non eliminare l’indicazione “Italiano” tra le parentesi quadre; è necessaria per la creazione dell’etichetta di visualizzazione del testo in italiano. Una volta inseriti i testi eliminare queste indicazioni in modo che non risultino visibili agli studenti.

Oggetto:

Programma

Students will be trained with regard to the collection, processing, critical assessment and initial analysis of data, individually or in a team of several students, as a preparation for their work on the Master thesis. Based on a preliminary project description for the master thesis, and under guidance of a supervisor, they will identify and collect different kinds of data. Depending on the topic of research, these may include data from:

  • literary, historical, political or other kinds of texts
  • interviews, participant observation, other kinds of fieldwork
  • online sources, radio and TV programmes, films, etc.

All methodologies of collecting relevant data require a conscious and critical approach. Therefore, an important part of the course implies a reflection on methodologies and practices of data collection, treatment and analysis.

 

Module E. Adami (12 h)

This four-lecture (12 h) part of the course intends to revise communicative strategies in academic English focused on African and Asian research methods (written and oral). Through classwork and assignments based on specific material and worksheets, students will tackle issues such as academic vocabulary, language of argument, essay structure, criticism and evaluation, project/handout/paper writing and oral presentation skills. A collection of materials and activities will be uploaded to the course webpage and will be used during the classes.

 

Module A. Consolaro (6 h)

This module explores the issue of Orientalism and discusses the construction of the East/West binary in knowledge production about Asia. In particular it introduces postcolonial theory that stems from a critique of orientalism, focusing on feminist contribution to postcolonial theory and indigenous research methodologies. 

 

Module D. Moro (6 h)

Searching, Citing and Referencing

This module of 6 hours illustrates briefly the whole process of research from the search for keywords, to the writing of a bibliography through a selection of tutorials and some concrete examples. In particular, it is aimed at learning how to find the right keywords for searching for the existing material on search engines and databases both in English and transliteration from other languages and on how to look for specific titles and get them from the web or the libraries. Last but not least, it shows the importance of distinguishing between the two main citation styles used for writing a scientific text and the relevant bibliography. The assignment will be 1) Finding a title for a possible research on Asian or African studies. 2) Finding the right keywords corresponding to the research question 3) creating a brief bibliography in either notes-bibliography or author-date style form by making use of the Chicago Manual of Style (online quick guide). 

 

Module F. Grande (12 h)

This course component consists of two parts, which are both based on, and informed by Cassirer's approach to the problem of the interaction between language and myth.  The course component is structured into two parts accordingly.

The first part of this component (6 hours) is focused on language and offers a reflection on the methodologies of data collection, treatment and analysis in the domain of ethnolinguistics, a branch of linguistics concerned with the study of the interrelation between  language and culture. A survey of the related good practices is also made. In dealing with methodological issues, an empirical background of linguistic data is resorted to, with emphasis placed on non-Indo-European languages.

The second part of this component (6 hours) is focused on fairytale and related narrative phenomena, notably myth and legend, to be understood as an instance of anthropological research. This part of the course component provides an analysis of fairytale, myht and legend with emphasis being placed on textual analysis. This three-lecture part of the course includes a theoretical introduction to faitytale, myth and legend, as well as an introduction to text-oriented practices of interpretation of these narrative materials.

Module S. Stafutti (6 h)

These lessons examine how museums today face the problematic legacies of colonialism and the political and economic exploitation out of which museum collections were formed, with particular reference to the local, more or less relevant museums (from the Egyptian Museum to the Anthropology Museum of our University). A focus will also also be on the power structures that continue to lie behind display and interpretation practices.

 

 

Il corso fornisce una formazione sulla raccolta, l'elaborazione, il giudizio critico e l'analisi iniziale di dati, svolta individualmente o in gruppi di studenti, in preparazione al lavoro di tesi magistrale. Si cercherà di arrivare all'elaborazione di un progetto di tesi e, sotto la guida di un docente, si identificheranno e raccoglieranno diversi tipi di dati. A seconda dell'argomento prescelto, questi potranno includere

  • testi letterari, storici, politici o altro
  • interviste, osservazione partecipata, altri tipi di lavoro sul campo
  • fonti online, programmi televisivi o radiofonici, film, eccetera

Tutte le metodologie di raccolta di dati richiedono un approccio consapevole e critico. Pertanto una parte rilevante del corso verte sulla riflessione riguardo a metodologie e pratiche di raccolta dei dati.

 

Modulo E. Adami (12h)

Questa parte dell'insegnamento si articola in quattro lezioni (12 h) e verte sulla revisione delle strategie comunicative in inglese accademico per la produzione scritta e orale di lavori di analisi di temi di aree afroasiatiche. Attraverso esercitazioni pratiche e materiale fornito dal docente, verranno presi in considerazioni e sviluppati aspetti quali registro accademico, struttura del testo argomentativo, modalità di valutazione e discussione, preparazione e scrittura di progetti, abstract, paper accademici e tecniche di esposizione. Una serie di materiali ad hoc saranno resi disponibili sulla pagina del corso e verranno utilizzati regolarmente durante le lezioni.

 

Module A. Consolaro (6 h)

Questo modulo esplora la questione dell'orientalismo e discute la costruzione del binomio Oriente/Occidente nella produzione di conoscenza sull'Asia. In particolare, introduce la teoria postcoloniale che nasce da una critica dell'orientalismo, concentrandosi sul contributo femminista alla teoria postcoloniale e sulle metodologie di ricerca indigene. 

 

 

Module D. Moro (6 h)

...

 

Module F. Grande (6 h)

...

 

Module S. Stafutti (6 h)

...

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

See bibliographical details and materials on the Moodle platform.

Le indicazioni bibliografiche e i materiali da utilizzare per le attività saranno rese disponibili sulla piattaforma Moodle.



Oggetto:

Note

See materials and modules on the Moodle course page.

 

Vedere i materali e moduli presenti sulla pagina Moodle dell'insegnamento.

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 13/06/2023 10:31
Location: https://asiaeafricalm.campusnet.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!