Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Asian Philosophy

Oggetto:

Asian Philosophy

Oggetto:

Anno accademico 2021/2022

Codice dell'attività didattica
STU0428
Docenti
Matteo Cestari (Titolare del corso)
Alberto Pelissero (Titolare del corso)
Corso di studi
laurea magistrale in Lingue e civiltà dell'Asia e dell'Africa
Anno
2° anno
Periodo didattico
Secondo semestre
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
L-OR/17 - filosofie, religioni e storia dell'india e dell'asia centrale
Modalità di erogazione
Mista
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Orale
Prerequisiti

No previous notion of Asian Philosophies and Religions is required.

Non è richiesta alcuna conoscenza di Filosofie e religioni dell’India e dell’Asia centrale.

Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

The course will enhance the student’s ability of:- Understanding Vedic, Buddhist and East Asian ideas and theories on practices and anthropo-tecniques (in philosophies, religions, literature, mythology, ritual studies, meditation) within their respective intellectual context; - Explaining the fundamental ideas about practices within each doctrinal system discussed;- Properly recognizing and using the philosophical and religious lexicon, specific to the doctrines presented in the course.

Il corso svilupperà l’abilità degli studenti a:- Comprendere idee e dottrine vediche, buddhiste ed est-asiatiche relativa al tema delle pratiche e delle antropo-tecniche (filosofiche, religiose, letterarie, mitologiche, rituali, meditative), entro i rispettivi contesticulturali;-- spiegare le idee fondamentali sul tema della pratica in ciascun sistema dottrinale affrontato;- riconoscere e usare propriamente il lessico filosofico e religioso specifico delle dottrine presentate nel corso.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

- KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: the students will understand essential aspects of the religious and philosophical question of practices in the cultural history of Indian, Buddhist and East-Asian thought.-

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING, MAKING JUDGEMENTS, COMMUNICATION SKILLS: the students will understand the essential aspects of the doctrines explained. They will critically with themes such as practice, meditation, ascetics, anthropo-techniques, yoga, etc... Moreover, they will be able to present the content of the lectures and make autonomous judgements on the subjects explained during the lectures and will familiarize with specific bibliographical tools (handbooks, essays, reference works).

Gli studenti sapranno:- CONOSCENZA E COMPRENSIONE: gli studenti comprenderanno gli aspetti essenziali della questione religiosa e filosofica relativa alle pratiche e alle antropo-tecniche nella storia culturale dell’India, del pensiero buddhista e dell’Asia orientale.- CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE, AUTONOMIA DI GIUDIZIO E ABILITÀ COMUNICATIVE: gli studenti comprenderanno gli aspetti essenziali delle dottrine spiegate. Comprenderanno criticamente tematiche come: pratica, meditazione, ascetismo, antropo-tecniche, yoga, ecc... Inoltre saranno in grado di esporre il contenuto delle lezioni, formulare giudizi autonomi sulle tematiche spiegate durantele lezioni e usare strumenti bibliografici specifici (manuali, saggi, repertori).

Oggetto:

Modalità di insegnamento

The course will consist of 36 hours of frontal lecture.It will be developed in blended modality (both synchronous and asynchronous). Part held by Alberto Pelissero (6 hours): synchronous modality (lessons uploaded on Moodle).

The lectures by Matteo Cestari will be developed in blended modality (both synchronous and asynchronous).

Synchronous lectures (in classroom): in-classroom lectures will be provided (with recorded lectures for those registered to the course). During these lectures, there will be seminars, discussions, and presentation of additional material related to the asynchronous, online lectures.

Asynchronous lectures (online, on Moodle): Some lectures will be uploaded on the Moodle platform. The proportion between synchronous and asynchronous lectures will presumably be two in-classroom lectures and one online, Moodle lecture per week.

Generally speaking, the asynchronous, online material should be studied by students before the synchronous lectures, in which all the material provided will be deepened, applied, discussed and interpreted, according to the methodology of the flipped classroom. In addition, some group works on Moodle will be organized in order to be recognized as parts of the final exam.

L’insegnamento (36 ore complessive) sarà strutturato in modalità mista (sincrono e asincrono). La parte di Alberto Pelissero (6 ore) si tiene in modalità sincrona (registrazione su Moodle).

L’insegnamento di Matteo Cestari (30 ore) sarà strutturato in modalità mista:

Si raccomanda di consultare gli avvisi della pagina dell'insegnamento per eventuali variazioni e aggiornamenti.

Modalità in sincrono (in presenza, in aula): si terranno lezioni in presenza in aula (con registrazione per gli studenti che non possono partecipare, consultabile dai soli iscritti al corso), in cui si svolgeranno attività seminariali, di approfondimento e discussione sul materiale presentato in asincrono.

Modalità in asincrono (online, su Moodle): saranno caricate su piattaforma Moodle alcune lezioni online. La proporzione fra lezioni in sincrono e in asincrono non è al momento prevedibile, ma presumibilmente sarà di una lezione la settimana online e due lezioni in presenza. Si fornirà materiale in asincrono, che dovrà essere visionato dagli studenti prima delle lezioni in presenza, in cui si lavorerà per approfondire, applicare, interpretare il materiale fornito in precedenza, secondo la metodologia della classe capovolta (flipped classroom). Inoltre, verranno organizzati dei lavori di gruppo che potranno essere riconosciuti come parte dell’esame finale.

 

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

- Learning will be tested through an oral examination in English. During the exam, three subjects will be discussed. The first of them will be chosen by the student; the other two will be asked by the examiners.- Each subject would be tested through various questions whose aim is to understand the level of comprehension reached by the student.- The examination grade will be ranged between 18/30 (minimum) to 30 cum laude/30 (maximum). -Moreover, the participation of the students to the Moodle forums can be counted as one subject of the exam, following the indications that will be given in the Moodle page of the course.

Compulsory and recommended Moodle material

In order to enroll in the exam, it is required that all the bibliography and the material uploaded on Moodle and highlighted with an asterisk (*) be envisioned. The compulsory material is videos, slides, educational material and links. The students who did not envisioned such a material will be not admitted to the exam. All the other material uploaded without the asterisk is strongly recommended, but not compulsory because bound to some specific cases (f. ex., it may refer to synchronous lectures to which the students may have already taken part. Hence the recommendation is referred especially to non-attending students).

You should be aware that the lecturers can in any time access to the student's effective activities on the Moodle and therefore realize whether it is possible to admit a student or not.

 

- L’apprendimento degli argomenti delle lezioni verrà testato attraverso un esame orale in inglese. Nel corso dell’esame verranno approfonditi tre argomenti, il primo dei quali a scelta dello studente, mentre gli altri due saranno a scelta dei docenti.- Per ciascun argomento, saranno disponibili più domande, volte a individuare il livello di comprensione degli argomenti da parte dello studente.- - Il voto dell’esame sarà espresso in trentesimi (minimo 18/30, massimo 30L/30).- Oltre alla domanda a piacere, sarà possibile per la/lo studente valorizzare la propria partecipazione ai forum che saranno predisposti sulla pagina Moodle del corso, secondo le modalità che saranno chiarite su Moodle stesso.

 

Oggetto:

Attività di supporto

Non sono previste attività di supporto.

No optional activities are planned.

Oggetto:

Programma

An introduction to Asian Thought. Practices and Anthropo-techniques.

Appointed lecturers: Alberto Pelissero (Supervisor, L-OR/18) and Matteo Cestari (L-OR/20).

Alberto Pelissero’s lectures (6 hours) will give a general outline of Indian religious and philosophies as well as of literary sources regarding several kind of practices.

Matteo Cestari’s lectures (30 hours) will deal with meditative practiced in Buddhism and individuating practices in Daoism, from the perspective of religious studies and philosophy. Particular theoretical importance will be given to the ideas on practices by Peter Sloterdjik, Michel Foucault, Pierre Hadot, Pierre Bourdieu and Nishida Kitarō. Moreover, the question of technology will be discussed in relation to the problem of practice and the body.

Un’introduzione alle pratiche e antropo-tecniche nella storia intellettuale asiatica.

Docenti incaricati: Alberto Pelissero (titolare, L-OR/18) e Matteo Cestari (L-OR/20)

Alberto Pelissero nelle sue lezioni (6 ore) fornirà un’introduzione generale alle religioni e filosofie dell’India e alla letteratura sulle pratiche realizzative.

Matteo Cestari nelle sue lezioni (30 ore) tratterà delle pratiche meditative nel Buddhismo e di pratiche di individuazione nel pensiero daoista, a partire dalla prospettiva degli studi religiosi e della filosofia. Particolare rilevanza teorica verrà data all’approccio di Peter Sloterdjik, Michel Foucault, Pierre Hadot, Pierre Bourdieu e Nishida Kitarō e si discuterà della questione della pratica e del corpo.

 

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

1) Technologies of the self and spirituality in Michel Foucault and Pierre Hadot:

Readings: M. Foucault, “Technologies of the Self”, in L. Martin, H. Gutman, P. Hutton (Eds.) Technologies of the Self. A Seminar with Michel Foucault, Amherst, Univ. of Massachusetts Press, 1988, pp. 16-49.

A. Davidson, “Introduction. Pierre Hadot and the Spiritual Phenomenon of Ancient Philosophy”, in P. Hadot, Philosophy as a Way of Life, Blackwell, Oxford & Cambridge, 1995, pp. 1-45.

2) Biopolitics (M. Foucault)

Readings: R. Esposito, Bios. Biopolitics and Philosophy, Minneapolis and London, Univ. of Minnesota Press, 2008 (pp. 3-44).

3) Nishida Kitarō’s practical philosophy: poiesis and praxis

Readings: M. Cestari, “From Seeing to Acting. Rethinking Nishida Kitarō’s Practical Philosophy”, in James W. Heisig & Raquel Bouso (eds.), Frontiers of Japanese Philosophy 6. Confluences and Cross-Currents, Nagoya: Nanzan Institute for Religion and Culture, 2009, pp. 273-296.

4) Nihilism and Practices in Modern Japan

Readings: M. Cestari, “Nihilistic Practices of the Self: General Remarks on Nihilism and Subjectivity in Modern Japan”, in P. Calvetti, M. Mariotti (Eds.), Contemporary Japan. Challenges for a World Economic Power in Transition, Venezia, Edizioni Ca’ Foscari, 2015, pp. 141-157.

5) A general approach to East Asian religions/philosophies, which will help to understand the place of practices in Buddhism and Daoism.

Readings: Adam Y. ChauReligion in China. Ties that Bind, Cambridge, Polity Press, 2019 (introduction & chap. 1, pp. 1-33).

6) Modern “traditional” practices as invented traditions and self-orientalism; practices of strengthening national identities and constructing connected individualities

Readings: Yamada Shoji, “The Myth of Zen in the Art of Archery”, Japanese Journal of Religious Studies, 2001, 28, 1-2, pp. 1-30.

S. Vlastos, “Tradition: Past/Present Culture and Modern Japanese History”; D. Chakrabarty, “Afterword: Revisiting the Tradition/Modernity Binary”, in S. Vlastos (Ed.), Mirror of Modernity. Invented Traditions of Modern Japan, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press, 1998, pp. 1-17; 285-296.

7) On Mahayana Buddhism: Buddhism as theory or practice? Fundamental aspects of Buddhism and the critical question of Mahayana.

Readings: R. Gethin, The Foundations of Buddhism, Oxford UP, 1998, pp. 224-252.

D. Lopez, “Introduction”, in D. Lopez (ed.), Curators of the Buddha. The Study of Buddhism Under Colonialism, Univ. of Chicago Press, 1998, pp. 1-29.

8) Practices in Kamakura Buddhism: The case of Japanese Buddhism in Kamakura period (1185-1333) as clue of modernist influences in the Japanese religious history.

Readings: J. H. Foard, “What One Kamakura Story Does: Practice, Place and Text in the Account of Ippen at Kumano”, in R. Payne (ed.), Re-Visioning “Kamakura” Buddhism, Univ. of Hawai’i Press, 1998, pp. 101-115.

Further bibliographical instructions will be provided during the lectures. Please, consult the Moodle page ofthe course for further updates.

Ulteriori indicazioni bibliografiche saranno fornite nel corso delle lezioni. Si prega di consultare la pagina Moodle per ulteriori aggiornamenti.



Oggetto:

Note

3 lessons held by Alberto Pelissero: from February, 24th 2022 to February, 26th 2022.

the teaching is held on Webex. Lessons are recorded and uploaded on Moodle, where You can find some didactic tools and materials. From CampusNet page You can access to Moodle clicking on the proper button at the end of the page. The lessons by Alberto Pelissero are held on 24, 25 and 26 February 2022 from 12 am to 02 pm.

Link for the lessons held by Alberto Pelissero:

https://unito.webex.com/unito/j.php?MTID=m8cb13d665f2883c674263c6f70284542

 

parte svolta da Alberto Pelissero: Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria in corso. In ogni caso è assicurata la modalità a distanza per tutto l'anno accademico.

L’insegnamento si svolge a distanza, via Webex, le lezioni vengono registrate e via via caricate su Moodle, dove si trova anche materiale didattico di vario tipo. Dalla pagina Campusnet si può accedere a Moodle cliccando sul pulsante apposito a fondo pagina. Il modulo si tiene nel secondo semestre, primo emisemestre, dal 24 febbraio 2022 al 02 aprile 2022, in orario giovedì venerdì sabato ore 12-14. Le lezioni svolte da Alberto Pelissero sono il 24, 25, 26 febbraio 2022.

Il link per accedere alle lezioni di Alberto Pelissero è il seguente:

https://unito.webex.com/unito/j.php?MTID=m8cb13d665f2883c674263c6f70284542

 

 

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 21/06/2022 06:46
Location: https://asiaeafricalm.campusnet.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!